Modernismen er et
begrep som brukes om den kulturelle perioden på slutten av 1800-tallet. Alle
tidligere tradisjoner knyttet til kultur skulle glemmes, og det skulle skapes
noe helt nytt. Dette bærer Sult tydelig
preg av.
I modernismen ble en
helt ny måte å skrive på innført. Man ble også opptatt av å skrive om "det
ubevisste sjeleliv". I Sult kan vi
klart se dette allerede fra første side. Det er brukt en subjektiv
fortellermåte, og vi ser derfor alt som skjer gjennom hovedpersonens øyne. Ikke
bare er det en subjektiv fortellerstemme, men det er også brukt et virkemiddel
som vi kaller bevissthetsstrøm. Det vil si at alle tanker jeg-personen tenker,
tas med. Å lese boken er som å lese tankene til jeg-personen, og irrelevante og små detaljer blir derfor tatt
med. Med denne teknikken blir psyken og tankene til jeg-personen sentrale. På
grunn av dette bærer ikke boken preg av en klar historie eller tematikk, men heller en beskrivelse av sjelelivet til
hovedpersonen. Jeg-personen er en fattig mann som er alene i Oslo. Vi følger
hans tanker mens han vandrer rundt i Oslos gater, og prøver desperat å få seg
noen penger til mat. Sulten, angsten og desperasjonen gjør at han til tider
hallusinerer og gjør urasjonelle ting. Han får blant annet enn kusk til å kjøre
han rundt i Oslo til ulike adresser, og leter etter en fiktiv person, herr
Kierulf. Både dette og andre hendelser i boken får oss til å skjønne at den
desperate situasjonen jeg-personen har havnet i, har ført til merkelig
oppførsel og en personlighetsendring.
Fremmedfølelsen er
også et mye brukt tema i modernismen. Jeg-personen vandrer alene i Oslos gater og lengter etter
menneskelig kontakt og føle en tilhørighet. Han møter derimot en kvinne han
kaller Ylajali. Ylajali er snill og god mot jeg-personen, og vi kan se at han
blir glad og lettet over å ha funnet et menneske han kan snakke og være sammen
med. Det kan se ut som hovedpersonen får et annet syn på fremtiden enn det han
har hatt tidligere. Jeg-personen har flere ganger sagt at døden hadde vært en
god løsning på hans problemer. Når han møter Ylajali får han derimot en
livsgnist, og ikke den samme fremtidspessimismen som tidligere.
Som vi har sett
inneholder Sult flere typiske trekk for
modernismen. Deriblant subjektiv fortellermåte, bevissthetsstrøm, "det
ubevisste sjeleliv" og fremmedfølelse. Vi kan derfor si at Sult er et typisk modernistisk verk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar