Den første delen av romanen Sult av Knut
Hamsun forteller om en ung, sultende forfatter i Kristiania. Allerede i den
første delen ser man virkemidler som gjør
romanen modernistisk, en litterær strømning på 1900 tallet.
Modernismen oppsto som reaksjon på
realismen og naturalismens objektive samfunnsskildring. På denne måten ble
enkeltmenneskets tanker, psyke og følelser satt i fokus i modernismen, samtidig
som det oppsto en fremtidspessimisme og dekadanse følelse. Jeg skal se etter
modernistiske kjennetegn i romanen ved å se på fortellerstil og motiv.
Fortellermåten i Sult er subjektiv, og fortellerstilen
bærer tydelig preg av bevissthetens tilfeldige tankestrøm. Dette gjør at alle
tilfeldige tanker som dukker opp hos hovedpersonen er med, og har en sentral
plass i handlingen. Disse virkemidlene
gjør at virkelighetsoppfatningen i romanen svært subjektiv, med andre
ord ser leseren verden gjennom hovedpersonens øyene og får presentert hans
tolkninger av virkeligheten. Samtidig
gjør tankestrømmen at vi får et klart innblikk i hovedpersonens psyke og
følelser. På denne måten bidrar fortellerstilen til å gjøre romanen
modernistisk, og er et klart brudd med realismen og naturalismens objektive
miljøskildringer.
Også motivet; en ung, sulten forfatters liv i
Kristiania, er svært modernistisk. Her skildres et moderne byliv, der folk er
overlatt mer til seg selv. I den første delen av Sult får en inntrykk at
hovedpersonen ikke har det så lett i den nye situasjonen, da han verken greier
å betale husleie eller kjøpe mat. På denne måten viser romanen dekadanse; at enkeltmenneskets økende selvstendighet i storbyer, har ført til fremmedfølelse og ensomhet. Dette igjen har vært en negativ
utvikling både for individ og samfunn. I kontrast til dette ser fortsatt
hovedpersonen i romanen lyst på livet, som er ett brudd med modernismens
karakteristiske fremtidspessimisme. Samtidig er det fortsatt tidlig i romanen,
og en kan spekulere om hovedpersonens optimismen vil raske proporsjonalt med
vekten.
Ved å se på fortellerstil og motiv i første del av
romanen Sult, har jeg sett flere paralleller
til modernismen, og dermed brudd
med realismen og naturalismen. Derfor konkluderer jeg med at virkemidlene motiv
og fortellerstil bidrar til å gjøre Sult en modernistisk roman.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar